Als u een eigen bedrijf start, vraagt u zich misschien af of een bedrijfsstempel verplicht is. In principe is het zeker zinvol om een individuele stempel te laten maken, maar het hangt natuurlijk ook af van het soort bedrijf. Wat zeker is, is dat een bedrijfsstempel een uniek stempel is dat geen ander bedrijf heeft. Als u bijvoorbeeld een belangrijk document wilt verzenden, drukt de stempel de echtheid uit of een succesvolle controle van de documenten. Tegelijkertijd kan de afzender op basis van de stempel direct zien van welk bedrijf het is. In dit kader vragen sommigen zich ook wel eens af of er speciale verplichte informatie op de zegel aanwezig moet zijn. Dit is niet het geval: elke stempel kan individueel naar uw eigen wensen worden ontworpen. Het is echter belangrijk om de lay-out van de stempel niet aan het toeval over te laten, maar deze zorgvuldig te plannen. De bedrijfsstempel: wat mag er niet op ontbreken In principe is het natuurlijk raadzaam om de vormgeving van het bedrijfsstempel zoveel mogelijk aan te passen aan de huisstijl van het bedrijf. Dit betekent dat het lettertype, de lay-out en andere aspecten dicht bij de typische huisstijl van het bedrijf moeten liggen. Juridisch zijn er tot nu toe geen vaste regels, maar er zijn toch enkele tips die je ter harte moet nemen bij het ontwerpen. Zo mogen het logo, contactgegevens, adres en naam van het bedrijf niet ontbreken.
Natuurlijk moet er ook rekening mee worden gehouden dat de zakenwereld de afgelopen jaren enorm is veranderd: veel dingen gaan tegenwoordig elektronisch, mensen schrijven vaker e-mails dan brieven en ook andere processen zijn geautomatiseerd. Toch mag een bedrijfsstempel niet ontbreken, want het is nog steeds een van de belangrijkste marketingtools op kantoor.
Tegenwoordig heeft bijna elk bedrijf een eigen website of zelfs een webshop. Hiermee moet ook rekening worden gehouden bij het ontwerpen van uw eigen bedrijfsstempel. Hierbij is het belangrijk dat de ontvanger op het eerste gezicht alle essentiële informatie ontvangt. Verdere informatie dan de hierboven genoemde kan daarom ook als aanvulling nuttig zijn. Voorbeelden hiervan zijn het adres van de website, het e-mailadres, het btw-nummer of accountgegevens.
Samengevat horen de volgende gegevens op een bedrijfsstempel:
- Bedrijfsnaam
- Rechtsvorm van het bedrijf
- Eigenaar / Bedrijfseigenaar
- Adres
- Telefoon nummer
- Faxnummer (optioneel)
- E-mailadres (optioneel)
- Belastingnummer (optioneel)
Als u deze informatie in het ontwerp van uw stempel wilt opnemen, is het zeker zinvol om vooraf na te denken over de maximale grootte van de stempel. Ook de vorm speelt een cruciale rol. Want: Hoe kleiner de informatie op de stempel wordt gedrukt, hoe moeilijker het later is om letters en cijfers duidelijk te herkennen. Bovendien moet men zich ervan bewust zijn dat de maat van de stempelplaat van meet af aan vastligt en niet kan worden gewijzigd als men eenmaal een stempelvorm heeft gekozen. Daarom is het belangrijk om vroeg na te denken over welke informatie absoluut moet worden afgedrukt en hoeveel ruimte daarvoor nodig is, zodat alles leesbaar is.